ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΒΑΣΙΛΟΜΑΝΩΛΑΚΗ Ο.Ε.
e-mail
Ξένες Γλώσσες Ινστιτούτο Εκδόσεις
 
 
 

Δημοσιεύσεις

Βρίσκεστε εδώ: Εκδόσεις / Δημοσιεύσεις


Εκπαιδευτικά σημειώματα με θεματολογία που ενδιαφέρει μαθητές , γονείς και εκπαιδευτικούς δημοσιεύονται τακτικά στη μόνιμη στήλη του Κυριάκου Βασιλομανωλάκη ‘Επόμενη Μέρα’ στα Χανιώτικα Νέα και στη εφημερίδα ‘Ενημέρωση’ της Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών.

Τα άρθρα αυτά περιέχονται στις εκδόσεις μας ‘Τα γλωσσοψυχοπαιδαγωγικά σημειώματα’ τεύχη 1 και 2 που δίνονται δωρεάν στους γονείς των μαθητών μας.

Διαβάστε εδώ δύο από αυτά τα άρθρα...

Γιατί δεν μαθαίνει ο μικρός Λεωνίδας;

Η σκηνή στο γραφείο ενός σχολείου. Μια ομάδα εκπαιδευτικών σχολιάζει την επίδοση ενός εννιάχρονου μαθητή που φαίνεται να δυσκολεύεται.

Ο κάθε εκπαιδευτικός προσπαθεί να εξηγήσει την έλλειψη προόδου που δείχνει ο μικρός Λεωνίδας ( όλα τα ονόματα στο σημείωμα είναι φανταστικά). Όπως θα δούμε παρακάτω ο καθένας τους αντιμετωπίζει την περίπτωση από τη δική του σκοπιά και φυσικά με τα δικά του προσωπικά βιώματα.

- Ο Λεωνίδας δεν μαθαίνει επειδή δεν μπορεί να συγκεντρωθεί’ λέει πρώτη, η δασκάλα του.

- Νομίζω ότι είναι απλά έλλειψη ενδιαφέροντος’ απαντά ένας συνάδελφος της.

- Μπα, δεν είναι αυτό, απλά δεν προσπαθεί, είναι κλασσικός τεμπελάκος’ συμπληρώνει κάποιος άλλος.

Τη σκυτάλη των σχολίων την παίρνουν με τη σειρά τους οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί.

- Φταίει το οικογενειακό του περιβάλλον, τα ίδια έκανε κι ο μεγαλύτερος του αδελφός ο Μανόλης.

- Δεν συμφωνώ. Η αδελφή του η Αριάδνη ήταν η καλύτερη μαθήτρια στην τάξη της.

- Αυτό είναι, τα κορίτσια αυτής της ηλικίας μαθαίνουν καλύτερα από τα αγόρια.

- Κάτι άλλο φταίει. Ο Λεωνίδας δεν έχει κάποιες βασικές γνωστικές δεξιότητες, φαίνεται να προσπαθεί όσο μπορεί αλλά είναι ένας αργός μαθητής.

- Στο ποδόσφαιρο όμως είναι πρώτος παίκτης, βλέπεις δεν χρειάζεται κι ιδιαίτερη ικανότητα για να μάθει να παίζει μπάλα.

- Α, δεν συμφωνώ το παιχνίδι και το ποδόσφαιρο απαιτεί κιναισθητική ικανότητα κι είναι τελείως διαφορετικό από το να μαθαίνεις τα μαθήματα του σχολείου.

- Εγώ πιστεύω ότι φταίει το γεγονός ότι ο Λεωνίδας έχασε μια χρονιά πρόπερσι και δεν αναπλήρωσε τα κενά του.

- Το πρόβλημα του Λεωνίδα είναι ότι όταν ήταν μικρός χτύπησε στο κεφάλι κι αυτό είναι που τον εμποδίζει να μαθαίνει.

- Ξέρετε όλοι ότι αντιμετωπίζουμε μια γενική αδιαφορία από τους μαθητές, δεν είναι πια πρόθυμοι να μαθαίνουν…

- Εμείς φταίμε οι εκπαιδευτικοί γερνάμε και δεν έχουμε την ίδια διάθεση να διδάξουμε δημιουργικά, όπως παλαιότερα…

- Αυτά να τα λες στον εαυτό σου, εγώ νομίζω ότι φταίει η τηλεόραση, γεμίζει το μυαλό τους με σκουπίδια κι άντε να βρουν χρόνο για τα μαθήματα τους.

- Δεν συμφωνώ με κανένα σας. Την αποκλειστική ευθύνη την έχουν οι γονείς των παιδιών που δεν μαθαίνουν.

Σε αυτό το σημείο φεύγει η δασκάλα του μικρού Λεωνίδα, αλλά η συζήτηση συνεχίζεται πίσω από την πλάτη της…

- Αυτή φταίει το μάθημα της είναι τόσο βαρετό…ο Λεωνίδας δεν έχει κίνητρο…

- Έχεις δίκιο, κατά ένα μέρος... Ξέρετε τι δεν κάνει, δεν τους συμπεριφέρεται σαν άτομα με ιδιαιτερότητες νομίζει ότι όλοι είναι το ίδιο.

- Δεν είναι αυτό, δεν είναι αρκετά αυστηρή, δεν έχει τον έλεγχο της τάξης, δεν έχει δομή στη διδασκαλία της και το κυριότερο οι μαθητές της δεν γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν. Άσε που δεν τους δίνει την δυνατότητα για πρωτοβουλίες, συνεργασία και ειδικές εργασίες…

Κάθε άποψη που ακούστηκε στη συζήτηση των εκπαιδευτικών αντιστοιχεί χονδρικά και σε μια θεωρία της μάθησης.
Αυτό που δεν ακούστηκε είναι η άποψη ότι η απουσία μάθησης δεν μπορεί να οφείλεται σε ένα παράγοντα μόνο.
Όλοι οι παράγοντες που αναφέρθηκαν επηρεάζουν σε διαφορετικό βαθμό τον κάθε μαθητή.
Η αλληλεπίδραση όλων αυτών των παραγόντων είναι δεδομένη έτσι ο Λεωνίδας μας, δέχεται μια δέσμη επιρροών τις οποίες δεν μπορεί να ελέγξει.
Την επόμενη μέρα ο εκπαιδευτικός, σκηνοθέτης της μαθησιακής διαδικασίας βρίσκει τρόπους ακύρωσης των αρνητικών παραγόντων κι ενίσχυσης των θετικών επιρροών της κάθε θεωρίας.

Αν δε διαβάσατε κανένα βιβλίο αυτό το καλοκαίρι…*
Γράφει ο Κυριάκος Βασιλομανωλάκης, M.Ed.

Το σημείωμα αυτό απευθύνεται σε αυτούς που δεν έχουν διαβάσει ούτε ένα βιβλίο φέτος το καλοκαίρι. Αν έχετε διαβάσει ένα ή περισσότερα εξωσχολικά ή μη επαγγελματικά βιβλία τους καλοκαιρινούς μήνες τότε τα οφέλη της φιλαναγνωσίας είναι περιουσία σας.

Η περιουσία των φιλαναγνωστών δεν είναι χειροπιαστή κι οι αποδόσεις της, όπως και κάθε πνευματικού αγαθού, είναι μακροπρόθεσμες. Ας δούμε, σε συντομία, τι χάνουν αυτοί που δεν συνηθίζουν να διαβάζουν.


Αποτελεσματικότητα

Ο φιλαναγνώστης έχει τη δυνατότητα να επικοινωνεί με τους συγγραφείς των βιβλίων που διαβάζει κι αυτό επειδή είναι αποτελεσματικός. Η νοερή συζήτηση με το συγγραφέα γίνεται κάθε φορά που ο αναγνώστης κάνει βαθιά ενεργητική επεξεργασία της ύλης. Δηλαδή ‘βλέπει΄ το κάθε κείμενο με άλλο μάτι.

Αποτελεσματικός είναι ο αναγνώστης:

- Όταν γράφει τις ιδέες, τις ενστάσεις και τις παρατηρήσεις του στα περιθώρια των σελίδων του βιβλίου που μελετά.

- Όταν οργανώνει το δικό του σύστημα επεξεργασίας των ιδεών που παρουσιάζονται σε ένα βιβλίο. Για παράδειγμα γράφει: εφαρμογή αν πραγματικά του αρέσει μια ιδέα,επανάληψη όταν δυσκολεύεται να καταλάβει μια πρόταση, συνεργάτης, όταν θέλει να μεταφέρει την ιδέα στο φίλο του, ερώτηση, κάθε φορά που θέλει να μάθει περισσότερα για μια πρόταση.

- Όταν υπογραμμίζει, με χρώμα, εκφράσεις που του αρέσουν,

- Οποίος διαγράφει ιδέες που δεν τον αντιπροσωπεύουν,

- Οποίος θυμάται το σκοπό για τον οποίο μελετά ένα βιβλίο.

- Όποιος χρησιμοποιεί τις ιδέες ενός βιβλίου για να λύσει προβλήματα της καθημερινής του ζωής, να βελτιώσει τις επιδόσεις του στο σχολείο ή να ανακαλύψει νέα γνώση!

- Όποιος είναι σε διαρκή επικοινωνία με τον εσωτερικό του εαυτό.


Ποιότητα

Η εμπειρία του αποτελεσματικού αναγνώστη τον βοηθά, όταν ενηλικιωθεί, να απορρίπτει τα έντυπα προϊόντα της υποκουλτούρας. Δηλαδή επιλέγει τα βιβλία που θα διαβάσει για την ευχαρίστηση του με ποιοτικά κριτήρια. Με αυτό τον τρόπο εξοικονομεί χρήμα, χρόνο και αυξάνει συνεχώς την ταχύτητα και το βαθμό κατανόησης των κειμένων.


Ταχύτητα

Μετά από ένα σεμινάριο ταχυανάγνωσης που παρουσίασα σε μαθητές Γυμνασίου, τους πρότεινα να διαλέξουν ένα βιβλίο με ιστορίες, να το διαβάσουν κι ο κάθε ένας να μας διατυπώσει την κριτική του. Το αποτέλεσμα ήταν πέρα από κάθε πρόβλεψη. Η ταχύτητα ανάγνωσης τους είχε διπλασιαστεί κι όλοι είχαν πολλά να αναφέρουν στην ομάδα για το βιβλίο τους!
Επίσης ο βαθμός κατανόησης όλων είχε βελτιωθεί σε ποσοστό τουλάχιστον 20%. Το πιο σημαντικό όμως όφελος τους είναι ότι έσπασε ο φαύλος κύκλος του αργού αναγνώστη. Ένας αργός αναγνώστης δε διαβάζει αρκετά επειδή ακριβώς διαβάζει αργά κι η κατανόηση του είναι σε χαμηλό επίπεδο 40%-60%. Αυτό όχι μόνο τον κουράζει αλλά και τον αναγκάζει να αφιερώνει δυσανάλογα αρκετό χρόνο για την ανάγνωση π.χ. μιας σελίδας.


Η δύναμη της γλώσσας

Οι φιλαναγνώστες αναγνωρίζονται από την καλή χρήση της Ελληνικής γλώσσας. Η καλή γνώση της Ελληνικής γλώσσας σας βγάζει περίπατο στον κόσμο. Σας διευκολύνει να μαθαίνετε ξένες γλώσσες γιατί η γλώσσα μας έχει δανείσει πολλές δεκάδες χιλιάδες λέξεις στην Αγγλική και σε άλλες γλώσσες.
Την δύναμη της γλώσσας την ανακαλύπτετε στο περιβάλλον σας:
στις επιγραφές των καταστημάτων, σε διαφημιστικές αφίσες, στους λογαριασμούς, στις συσκευασίες των προϊόντων, στα σλόγκαν που είναι στις μπλούζες σας κ.α.


Ευγλωσσία

Η δύναμη της γλώσσας είναι ιδιαίτερα ορατή στις κοινωνικές μας σχέσεις. Εκεί τον αγώνα δεν τον κερδίζει ο ταχύς, αλλά ο εύγλωττος, το πειστικό παιδί που πείθει την ομάδα του, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς του. Ευγλωσσία σημαίνει να γνωρίζεις και να χρησιμοποιείς πολλές λέξεις για να περιγράψεις κάτι, όπως για παράδειγμα μια φυλή αυτοχθόνων της Αυστραλίας που έχει είκοσι εκφράσεις για την άμμο!

Η περιουσία των φιλαναγνωστών δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητη. Απλώνεται σε πολλές όψεις της μαθητικής και της καθημερινής μας ζωής. Κυριότερη είναι ότι την επόμενη μέρα η καλή γνώση της γλώσσας σου σε εντάσσει στον Ελληνικό πολιτισμό.