ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΒΑΣΙΛΟΜΑΝΩΛΑΚΗ Ο.Ε.
e-mail
Ξένες Γλώσσες Ινστιτούτο Εκδόσεις
 
 
 

Συνεντεύξεις

Βρίσκεστε εδώ: Εκδόσεις / Συνεντεύξεις


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ELT τον Mάρτιο 2001


Ερώτηση:
κύριε Βασιλομανωλάκη παρατηρώ ότι πρόσφατα δραστηριοποιήστε στο χώρο μας με ομιλίες σε συναδέλφους σχετικά με εφαρμογές της Ψυχολογίας στην αίθουσα διδασκαλίας. Τι σας έκανε να ασχοληθείτε με αυτόν τον τομέα?
Απάντηση:
Το πρόσφατα είναι σχετικό, αφού το πρώτο σεμινάριο μου σε μαθητές για τεχνικές μνήμης το παρουσίασα πριν από 15 χρόνια κι η πρώτη μου ομιλία σε συναδέλφους ήταν σε ημερίδα του TESOL το 1992 στην Αθήνα. Ομολογώ ότι αφορμή για την σε βάθος έρευνα του αντικειμένου ήταν τα θετικά σχόλια των συναδέλφων που παρακολούθησαν εκείνη την ομιλία που είχε θέμα "Τεχνικές μνήμης για την εκμάθηση λεξιλογίου". Από τότε κάνω έρευνες στην αίθουσα διδασκαλίας και στη διεθνή βιβλιογραφία.

Ερώτηση:
Η έρευνα σας σε τι συνίσταται ακριβώς?
Απάντηση:
Πιστεύω ότι όλοι οι μαθητές μας έχουν αξιόλογα ταλέντα τα οποία δεν αναδεικνύονται για πολλούς λόγους. Τα ιδιαίτερα ταλέντα του κάθε μαθητή μπορεί να τον βοηθήσουν να μάθει την ξένη γλώσσα και κάθε γνωστικό αντικείμενο ευκολώτερα. Επίσης τον βοηθούν να συμμετέχει ενεργά σε ομαδικές εργασίες, σε project και σε συζητήσεις. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι η διδασκαλία και το περιβάλλον στην αίθουσα διδασκαλίας να είναι φιλικά και να διευκολύνεται η μάθηση για τον κάθε μαθητή μας.

Ερώτηση:
Με τι τρόπους μπορεί ένας μαθητής να διευκολυνθεί στη μάθηση ?
Απάντηση:
Αυτό είναι ένα ευρύ θέμα και αντικείμενο ερευνητών σε όλο το κόσμο. Θα απαντήσω με συντομία. Εκτός από το εκπαιδευτικό υλικό δηλαδή βιβλία, βοηθήματα, multimedia οι υπόλοιπες παράμετροι στη μάθηση είναι ο ίδιος ο μαθητής, ο εκπαιδευτικός και το περιβάλλον. Oσον αφορά το μαθητή ελάχιστα γίνονται στην Ελλάδα για την εκπαίδευση του σε νοητικές δεξιότητες δηλαδή σε τεχνικές στο να μαθαίνει πως να μαθαίνει. Η έλλειψη αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι εμείς οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί δεν εκπαιδευόμαστε συστηματικά στο να βοηθάμε τους μαθητές μας σε αυτόν το τομέα. Επίσης παρατηρώ ότι το μαθησιακό περιβάλλον δεν είναι πάντοτε φιλικό...

Ερώτηση:
Τι εννοείται όταν λέτε ότι το περιβάλλον δεν είναι πάντοτε φιλικό?
Απαντήση:
Να μη παρεξηγηθώ, δεν αναφέρομαι στα αισθήματα και στις προθέσεις των συναδέλφων τα οποία σε καμμιά περίπτωση δεν αμφισβητώ. Απλά δεν ενημερωνόμαστε επαρκώς για τα τελευταία ευρήματα της γνωστικής ψυχολογίας τα οποία έχουν εφαρμογή στη διδασκαλία. Ετσι δεν εξαντλούμε πάντοτε τις δυνατότητες που έχουμε. Αυτά είναι θέματα με τα οποία ασχολούμαι, εφαρμογές της ανθρωπιστικής πλευρά της γνωστικής ψυχολογίας. Συγκεντρώνω υλικό, παραδείγματα, οδηγίες, συμβουλές που μπορούν να χρησιμοποιήθουν σε κάθε περίπτωση.
Δηλαδή για παράδειγμα πως θα γίνει φιλική η αίθουσα διδασκαλίας σε ένα μαθητή που έχει έλλειμμα προσοχής, ή είναι υπερκινητικός, ή του αρέσει να μαθαίνει με τη λογική του ή την φαντασία του κλπ.
Η βιβλιογραφία στο θέμα αυτό είναι τεράστια κι ομολογώ ότι είμαι σε αντικειμενική δυσκολία να παρακολουθώ συνεχώς τις εξελίξεις.

Ερώτηση:
Πως οφελούνται οι μαθητές σας αυτές τις πρακτικές?
Απάντηση:
Είναι αλήθεια ότι τα οφέλη στη μάθηση από την έκθεση και την εκπαίδευση σε γνωστικές μεθόδους δεν είναι μετρήσιμα άμεσα. Χρειάζεται προσπάθεια, επιμονή και ευελιξία. Οι μαθητές στο τέλος των σπουδών τους είναι ευτυχείς και με υψηλά επίπεδα αυτογνωσίας γιατί έχουν διευρύνει τους γνωστικούς τους ορίζοντες.

Ερώτηση:
Ποια είναι η ανταπόκριση των συναδέλφων σε αυτή τη νέα θεματολογία σεμιναρίων?
Απάντηση:
Η θεματολογία των παρουσιάσεων μου δεν είναι νέα, αξιολόγοι συνάδελφοι έχουν ασχολήθει στο παρελθόν με αυτά τα θέματα. Ισως είναι η πρώτη φορά που κάποιος στο χώρο μας ασχολείται αποκλειστικά με τις εφαρμογές της Ψυχολογίας στις αίθουσες διδασκαλίας των κέντρων ξένων γλωσσών.

Ερώτηση:
Τι συμβουλή δίνετε στους νέους συναδέλφους?
Απάντηση:
Συνεχή επιμόρφωση, που μπορεί να γίνεται με μελέτη εξιδικευμένων βιβλίων, παρακολούθηση σεμιναρίων και φυσικά σπουδάζοντας. Εγώ για παράδειγμα συνεχίζω τις σπουδές μου…

Ερώτηση:
Συνεχίζετε ...
Απάντηση:
Ναι , φέτος κάνω μια έρευνα για τις συνθήκες μάθησης των Ελληνόπουλων … βλέπετε είναι να μη συνηθίσεις να σπουδάζεις η αρχή έγινε με την Ακαδημία Πλοιάρχων της Υδρας, μετά ακολούθησε το Proficiency, σπουδές στην Τραπεζοοικονομία, σπουδές 8 ετών στη Ψυχολογία και στην ανάπτυξη του παιδιού στο Αγγλικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο...

Ερώτηση:
Ποιό νομίζετε ότι είναι ένα κατάλληλο σύνθημα για την αίθουσα αναμονής ενός Κέντρου Ξένων Γλωσσών?
Απάντηση:
Η μαθησιακή διαδικασία επηρεάζεται από το ενδιαφέρον, τα ταλέντα, τα κίνητρα και το πύρωμα της καρδιάς των μαθητών και του εκπαιδευτικού τους γιαυτό προτείνω να αναρτήσουμε στα σχολεία μας ένα άρθρο από τη σύμβαση για τα δικαιώματα των παιδιών.

Για τον κάθε μαθητή μας στοχεύουμε:

στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του,
στην προώθηση των κλίσεων του,
στην προετοιμασία για ενεργό ενήλικη ζωή,
στο σεβασμό των πολιτιστικών αξιών & των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.