ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΒΑΣΙΛΟΜΑΝΩΛΑΚΗ Ο.Ε.
e-mail
Ξένες Γλώσσες Ινστιτούτο Εκδόσεις
 
 
 

Εκδόσεις

Βρίσκεστε εδώ: Εκδόσεις / Εκδόσεις


"ΘΥΜΑΜΑΙ ΕΥΚΟΛΑ" 2010


Θυμάμαι εύκολα εξώφυλλο Θυμάμαι εύκολα οπισθόφυλλο Θυμάμαι εύκολα πρόλογος Θυμάμαι εύκολα περιεχόμενα Θυμάμαι εύκολα περιεχόμενα Θυμάμαι εύκολα περιεχόμενα
 

ΠΡΟΛΟΓΟΣ


Όλοι προσπαθούμε να βρούμε λύσεις στο θέμα της μνήμης, αναπτύσσουμε προσωπικές στρατηγικές, μαθαίνουμε τεχνικές, παρατηρούμε, ακούμε ή κάνουμε ό,τι κάνουν άλλοι.

Αυτό ακριβώς έκανα στο 'Θυμάμαι εύκολα'. Συγκέντρωσα εκατοντάδες ιδέες από άτομα όλων των τάξεων, διαφορετικών επαγγελμάτων, ηλικιών και ιδιοτήτων.

Συμπεριέλαβα παλιά και πρόσφατα χρήσιμα αποτελέσματα επιστημονικών ερευνών και εμπειρίες από τα σεμινάρια μνήμης που παρουσιάζω από το 1986.

Το 'Θυμάμαι εύκολα΄ σας βοηθά να δημιουργείτε τις συνθήκες για να θυμηθείτε και σας μαθαίνει τεχνικές απομνημόνευσης. Οι ολιγόλογες πρακτικές ιδέες είναι ταξινομημένες για κάθε μαθησιακό τύπο. Η βελτίωση της απόδοσής σας αρχίζει σήμερα, αρκεί να εφαρμόσετε την ιδέα που σας ενδιαφέρει τουλάχιστον 4 φορές.

Το εγχειρίδιο είναι διαδραστικό, δηλαδή σε αρκετές περιπτώσεις σας καλώ να απαντήσετε σε ερωτήσεις ή να κάνετε μια άσκηση. Σημειώσετε, ό,τι θέλετε στα περιθώρια, στο χώρο της απάντησης ή στο τέλος του κάθε κεφαλαίου.

Το εγχειρίδιο αυτό είναι η συνέχεια του βιβλίου μου 'Μαθαίνω εύκολα' το οποίο έχει μύριες ιδέες για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.

Σοφά λόγια για τη μνήμη από την παγκόσμια λογοτεχνία είναι στις αριστερές σελίδες.

Συμβουλές από ειδικούς, ευρήματα, από πειράματα και παρατηρήσεις, παρουσιάζονται στις δεξιές σελίδες με την προτροπή 'θυμηθείτε'.

Θυμηθείτε η ποιότητα και το εύρος της μνήμης, μας βοηθά να αξιοποιήσουμε εμπειρίες, γνώσεις κι εικόνες μιας ζωής. Οριοθετεί, αξιολογεί και περιγράφει την προσωπικότητα μας.


Τα σχόλια σας είναι ευπρόσδεκτα στην ηλεκτρονική μου διεύθυνση
polygnosi@otenet.gr

Κυριάκος Βασιλομανωλάκης



ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Το 'Θυμάμαι εύκολα' είναι γραμμένο, σε 144 σελίδες, σε απλή κατανοητή γλώσσα.

Τα χρωματιστά σκίτσα, οι φωτογραφίες, τα σοφά λόγια, τα μαθήματα υπέρ-μνήμης, οι ασκήσεις, οι παροτρύνσεις 'Θυμήσου' και 'Σημειώστε', σας διευκολύνουν στην πρόσληψη των ιδεών.

Οι χαρακτηριστικές εμπειρίες ανώνυμων και επώνυμων Ελλήνων θα μείνουν χαραγμένες στη μνήμη σας και θα σας βοηθήσουν να αναπτύξετε νέες στρατηγικές μνήμης.





ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ

Τηλεφωνικά κάθε απόγευμα 16.00 - 20.00 στο 2821040400 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση polygnosi@otenet.gr



ΘΥΜΑΜΑΙ ΕΥΚΟΛΑ

Επιλογή από την βιβλιογραφία


  1. Accelerated learning, Colin Rose, 1985, σ.164,174-175
  2. Brain & behavior, Bob Garrett, Sage, 2009
  3. Changing minds, H.Gardner, Harvard Press, 2004
  4. Chased by a troop of monkeys, K.Vasilomanolakis,2008
  5. Children’s cognitive development, V.Lee,D.Gupta, Open University,1995 σ.92-93
  6. Children’s minds, M.Donaldson, Fontana press, 1987, σελ.58-74 .
  7. Colour psychology, A.Wright, K.Cathie Ltd, 1995 σελ.27,76
  8. Committed to Memory, Rebecca Rupp, Crown Publishers, 1998, σελ.281
  9. Common European Language Framework, C.U.P. ,2003, σελ.139-141
  10. Critical reader the, Newsweek skills builder.
  11. Educational Psychology, Borich &Tombari, Addison Wesley 1997, σελ.145,148
  12. Eye movements in Reading,1983, Reyner σελ. 98-99
  13. faculty.washington.edu ασκήσεις για παιδιά
  14. facultystaff.vwc.edu, ασκήσεις
  15. Five minds for the future, H.Gardner, 2008, σελ.23, 24, 33
  16. ‘Flow’, M.Csiksentmihalyi, Harper Perenial,199 σελ..85,125,16.
  17. ‘Future Minds’ R.Watson, Nicholas Brealy Publishing, 2010, σελ.20.23,65,77
  18. Group Dynamics in the Language classroom, Z.Dornyei, C.U.P. 2004
  19. Handbook for the positive revolution, E.d.Bono, Penguin, 1991, σελ.50
  20. How the mind forgets & remembers,D.Schacter,Souvenir Press,2007,σελ.29,36
  21. http://wordnet.princeton.edu/perl/webwn?s=word-you-want
  22. http://www.encephalos.gr/full/45-1-02g.htm συναισθησία
  23. Imagine that J.Arnold,H.Puchta, M.Rivonlucri, Helbling Languages,2007,σ.80-81
  24. Improve your memory, R.Fry, Blackwells,
  25. Improve your concentration, Sam Horn, Kogan Page, 1991, σελ.78
  26. Instructional Design & Learning Theory, Good & Brophy, 1990, σελ.126
  27. Intelligence Reframed, H.Gardner,Basic books, 1999, σελ. 104-5,
  28. Language understanding, J.Green, M.Coulson, O.U.P.1995, σελ.62, 63
  29. Learners and Pedagogy, O.U.P. ,1999, σ.22
  30. Learning & Knowledge, O.U.P. 1999, σ.147
  31. Learning, Gerhard Steiner, Cambridge University Press 1999 σελ.116,
  32. Learning to learn English, G.Ellis,B.Sinclair, C.U.P., 1993
  33. Learning principles and processes, R.Stevenson, J.Palmer, Cassel, 1994, σελ.172
  34. Learn to remember, Dominic o’ Brien, DBP 2000 σελ.131
  35. Left brain, Right Brain, Springer, Deutsch, 1999, σελ.113, 186
  36. Make the most of your mind, T.Buzan, Pan, 1988, σελ.45, 78, 81
  37. Managing to learn, P.Whitaker, Cassel, 1995, σελ.158-9
  38. Marvelous minds, M.Siegal, O.U.P., 2008, σελ.17, 34, 37,
  39. Masterthinker’s handbook, E.D.Bono, Penguin, 1990, σελ.13
  40. Math and the Mona Lisa, Bulent Atalay, Collins 2006 σελ.153-154
  41. Memory booster, R.Finkel, Piatkus,1992,
  42. Memory phenomena and Principles N.Spear / D.Diccio, AlLYN & Bacon,1994
  43. Memory power for exams, William Browning, Cliffs, 1983 σελ.5,18,28
  44. Memory, guides to Psychology,1993,O.U.P. σελ.20
  45. Memory,an anthology edited by Harriet Harvey Wood & A.S.Byatt, Vintage, 2009
  46. Motivational strategies in the language classroom, Z.Dornyei C.U.P. σελ.74
  47. Multiple Intelligences,H.Gardner, Basic Books, 1993, σελ. 42,45,225
  48. New Scientist, Release the genious inside you, April 2004
  49. NLP for teachers, R.Churches-R.Terry, Crown House Publ.2008
  50. Pearson Tests of English, May 2010 version 2
  51. Personality development &Learning,J.Chapman et al, O.U.,1984. σελ.108-121
  52. Psychology of learning, M.Howe, Blackwell, 1992, p.41, 43.
  53. Problem solving, H.Kahney,O.U.P.,1993, σελ.51
  54. Prospective Memory, Mark. A.MacDaniel- Gilles O.Einstein,Sage, 2007,
  55. Psychological Science Journal April 2009
  56. Ralph Waldo Emerson, Wikipedia, βιογραφία
  57. Recreative minds, G.Curry, O.U.P., 2002, σελ.73
  58. Remember your pins www.3hp.com
  59. Remembering well Nature Neuroscience, You cant ignore my wrath, τ.23/ 2005
  60. www.scena.org the pianists’ memory
  61. Scientific American Beyond Einstein, special issue, September 2004
  62. Scientific American report on child development, June 2007
  63. Scientific American Mind April 2005, article on Zen…
  64. Scientific American mind Jan-Feb 2010
  65. Scinetific American May-June 2010 σελ.7,70
  66. Self-instruction in Language Learning, L.Dickinson,C.U.P.1987,σελ..99
  67. Simplicity, E.D.Bono, Penguin, 1999, σελ.300
  68. Six thinking hats, E.d.Bono, Penguin, 1990,
  69. Social and ethnic differences, BBC RADIO 31.05.2007
  70. Smugglers shipwrecked off cape Verde islands, Kiriakos Vasilomanolakis,2009
  71. Suggestopedia Seminar in the Univ.of Athens, Georgi Lozanov, April 1990
  72. Super Learning, S.Ostrander, L.Schroeder, Delta Book,1979, σ.117
  73. Supporting Life Long learning, Routledge,2002, σε.155-8, 160
  74. Taking Memory Tests Improves L.T.Retention, H.Roediger,& J.Karpicke,Washington Univ.St. Louis
  75. Teach your child how to think, E.d.Bono, Viking, 1992, σελ.128
  76. Teaching Grammar Creatively, Gerngross,Puchta,Thornbury, Helbling,2006
  77. Teaching & Learning in different cultures, Κ.Βασιλομανωλάκης, Gdansk, 2009 σελ.97-113
  78. The De Bono code book’ E.D.Bono, Penguin, 2001, σ.8.
  79. The 5 day course in thinking, E.d.Bono, Penguin, 1969,
  80. The good study guide,A.Nortledge, O.U. 1990, σ.25,35,48
  81. The guardian ‘ Why children need more sleep’ 23.1.10
  82. The heart’s code,Paul Pearsal, Broadway books,1998,σελ.96,110,111,157
  83. The learning brainm S.J.Blakemore & U.Frith, Blackwell, 2005, σελ. 158
  84. The mind map book, T.Buzan, BBC, 1995
  85. The Psychology of Meaningful Verbal Learning, Ausubel, D.1963 Grune & Stratton
  86. The Psychology of visual perception,1980, Haber & Hershenson
  87. The role of working memory in visual selective attention, Jan de Fockert et al. Science,
  88. The social context of nonverbal behaviour C.U.P. 1999, σ.331-340
  89. The ultimate memory book, R.Sandstrom, Stepping stones books ,1990
  90. The unschooled mind, H.Gardner, Fontana Press, 1993, σελ,67-68, 245
  91. Threads of thinking, C.Nutbrown, P.C.P. 1999, σελ.134-6
  92. Understanding Psychology, C.Dobson, Oxford Univ.Press 1993 σ.133
  93. Visual aids i.L.T. Betty Morgan Bowen,Macmillan Press, σ.13
  94. Visual cognition, LEA, 1989, G.Humpreys,V.Bruce
  95. Visual Grammar Games, Longman.
  96. Visual impact, A.Hill, Longman, 1990
  97. Writing children’s books, Buccieri & Economy,Wiley Publ., 2005, σ.57
  98. www.indiana edu. The tip of the tongue phenomenon
  99. Γνωσιακή επιστήμη, Gutenberg, 2004, σελ.281,285, 286,288
  100. Γραμματική της Ν.Ελληνικής, Χρ.Κλαίρης-Γ.Μπαμπινιώτης,Ελληνικά Γράμματα, σ.154,160
  101. Γραμματική της φαντασίας, Τζάνι Ροντάρι, Μεταίχμιο, 2003
  102. Έθνος, Τα όνειρα μιλούν, 171.1993 σ.8-9.
  103. Ελευθεροτυπία σελ..36, 14.10.2006
  104. Ερμής τρισμέγιστος, Οι Έλληνες, Κάκτος, 2001 σελ.533, 541
  105. Θηλυκό πόκερ, Μ.Ανδρουλάκης, εκδ.Καστανιώτη, 2006
  106. Η νοημοσύνη της επιτυχίας, R.Sternberg, Ελληνικά Γράμματα, 1999
  107. Η οικουμενική διάσταση της Ελληνικής γλώσσας, Α.Κωνσταντινίδης,2001, σελ.ιη
  108. Η σκέψη στην εκπαίδευση, Mathew LIpman, εκδ.Πατάκη, 2003, σε.73-4,156
  109. Η συναισθηματική νοημοσύνη στο χώρο εργασίας, D. Coleman, Ελληνικά Γράμματα, 1999, σελ.358
  110. Ιστορία και φιλοσοφία των ονείρων, Γ.Κάραλης, Αθήνα, 1988 σελ.66,130
  111. Κοινωνική Νοημοσύνη Daniel Coleman, Ελληνικά Γράμματα 2006
  112. Διάλεξη Ηλία Κωνσταντόπουλου, Καθηγ.Παν.Πατρών Κ.Α.Μ. Χανιά, 18.8.09
  113. Λεονάρντο ντα Βίντσι τα μυστικά της δημιουργίας του, Μέγαρο Μουσικής, 2006 σελ.18-19, 22
  114. Μαθαίνω εύκολα, Κ.Βασιλομανωλάκης, Ινστιτούτο Μάθησης, 2004
  115. Μαθησιακές δυσκολίες & εκπαιδευτική πράξη, Σ.Παντελιάδου, Ελληνικά Γράμματα, 2009
  116. Μαρτυρίες και συνεντεύξεις από 10δες Έλληνες ενήλικες 2004-2010
  117. Μνήμες Σαμαριάς, Αντώνης Πλυμάκης, 2010
  118. Μνήμη και Γλώσσα, Kristianne Kekendosch, Εκδ. Σαββάλλα,1996
  119. ‘Ο γέρων Παίσιος’ Ιερομονάχου Χριστοδούλου Αγιορείτου, Άγ.Όρος 1994
  120. Περί μνήμης, Κ.Παπαγιώργη, Εκδ.Καστανιώτη 2008 σελ.244
  121. Πλάτωνος, Φαίδρα, εκδόσεις Γεωργιάδη, 2003 σελ.43
  122. Σεμινάριο μνήμης σε συνεργασία με ETC –Αθήνα, Αύγουστος 2006
  123. Σεμινάρια μνήμης και εφευρετικής σκέψης, Κ.Βασιλομανωλάκης 1986-2010
  124. Σύγχρονες θεωρίες της Μάθησης, Κ.Illeriw, Μεταίχμιο, 2009, σελ.284
  125. Τα γλωσσοψυχοπαιγωγικά σημειώματα 1, Κ.Βασιλομανωλάκης, 2002.
  126. Τα γλωσσοψυχοπαιγωγικά σημειώματα 2, Κ.Βασιλομανωλάκης, 2006.
  127. Τα γλωσσοψυχοπαιγωγικά σημειώματα 3, Κ.Βασιλομανωλάκης, 2009.
  128. ‘Τα Μικρά Φυσικά’ εκδόσεις Κάκτος
  129. Τα παράδοξα από το Α έως το Ω, Michael Clark, Ενάλιος,2002,σελ.31
  130. ‘To Βήμα’ άρθρο του καθηγητή Λουκά Βλάχου, 13/1/2010
  131. Το λογότυπο, Βenoit Heilbrum, Δημοσ. Οργ. Λαμπράκη, 2007
  132. Το παιδί στη χώρα των βιβλίων, Μ.Καρπόζηλου, Εκδ.Καστανιωτη,1994.σελ.64.

 

 

"ΜΑΘΑΙΝΩ ΕΥΚΟΛΑ" 2004


Μαθαίνω εύκολα

ΕΙΣΑΓΩΓΉ


Οργάνωση, Ευ-στρες, Αυτονομία


Οι ιδέες για εύκολη μάθηση που σας παρουσιάζω εδώ είναι η σιωπηρή γνώση που έχουν οι αυτόνομοι μαθητές. Αυτή τη σιωπηρή γνώση συγκέντρωσα τα τελευταία 30 χρόνια σε αίθουσες διδασκαλίας και σε εξεταστικά κέντρα. Είναι εμπειρίες μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών που αναφέρθηκαν σε σεμινάρια και ομιλίες μου.
Γνωρίζετε ότι η συλλογή ιδεών και πληροφοριών για τη μάθηση είναι αέναη και πολυεπίπεδη. Το εγχειρίδιο περιέχει μια μικρή καταγραφή τους μέχρι σήμερα.

Το "Μαθαίνω εύκολα" απευθύνεται σε Έλληνες μαθητές, γι αυτό υπάρχουν ιδέες με στοιχεία ενσωματωμένα από την Ελληνική παράδοση. Σκοπός μου είναι να βοηθήσω μαθητές κάθε επιπέδου να αναπτύξουν:

- στρατηγικές μελέτης,
- θυμικές στρατηγικές και αμυντικούς μηχανισμούς ενάντια στο άγχος,
- δίκτυο υποστήριξης,
- κριτική συμπεριφορά στην αίθουσα διδασκαλίας και
- αποτελεσματικότητα στις εξετάσεις.

Όλα απαραίτητα στοιχεία για κάθε νέο πολίτη, με υψηλές προσδοκίες.

Λίγα λόγια για το βιβλίο. Είναι περιληπτικό, εκλαϊκευμένο με πολλά εργαλεία μάθησης. Η εισαγωγή του κάθε κεφαλαίου σας ενημερώνει για το θέμα με λίγα στοιχεία από θεωρίες της Μάθησης. Είναι διαδραστικό, δηλαδή έχει πολλές ασκήσεις – νοητικές κι ασκήσεις χαλάρωσης- για σας. Τις νοητικές ασκήσεις τις σημειώνετε στο βιβλίο σας. Οι ασκήσεις χαλάρωσης ή μικρο-γυμναστικής γίνονται στο σχολείο σας, στην αυλή, στον κήπο ή στο δωμάτιο σας. Ολιγόλεπτη ασχολία με την κάθε άσκηση, σας βοηθά να βρίσκεστε σε συνεχή διάλογο με τον εαυτό σας και με μένα, να στοχάζεστε, και να αναπτύσσετε την αυτογνωσία σας, την κριτική σας σκέψη και τις στρατηγικές σας για να "Μαθαίνετε πώς να μαθαίνετε".

Όλες οι ιδέες έχουν πρακτικές εφαρμογές για, άτομα 7-97 ετών, μαθητές, φοιτητές, γονείς, επαγγελματίες και δια βίου μαθητές. Η τακτική για να επωφεληθείτε είναι να διαβάζετε με ανοικτό μυαλό στις νέες ιδέες και να έχετε ειλικρινή διάθεση για αφομοίωση τους, οργάνωση και στοχοκατάκτηση.

Ενώ διαβάζετε τις δεκάδες εμπειρίες ατόμων κάθε ηλικίας, κάνετε συγκρίσεις, δημιουργείτε τις προσωπικές σας στρατηγικές, τους δικούς σας τρόπους χαλάρωσης καθώς και συνθήκες δημιουργικού ανταγωνισμού.
Τα σκίτσα, οι χάρτες κι οι πίνακες σας βοηθάνε να εικονοποιείτε τις ιδέες που διαβάζετε. Στο περιθώριο του βιβλίου σας, συναντάτε τους μικρούς μας φίλους, τους πολυγνώστες, να σας λένε λόγια σοφά.. Τα 12 μαθήματα υπερ-μάθησης- ένα σε κάθε κεφάλαιο- σας βοηθάνε να μαθαίνετε γρήγορα και αποτελεσματικά.
Θυμηθείτε να συμπληρώνετε στο ημερολόγιο σας, στην τελευταία σελίδα κάθε κεφαλαίου, τις ιδέες που κρίνετε χρήσιμες. Όλα τα παραπάνω σας βοηθάνε να αναπτύσσετε την αυτονομία σας και να ερευνάτε σε βάθος ότι σας ενδιαφέρει.

Ενδιαφέρομαι να μάθω ποιες ιδέες είναι περισσότερο ή λιγότερο αποτελεσματικές γι αυτό μπορείτε να μου στείλετε τις παρατηρήσεις σας.

Σας εύχομαι εύκολη μάθηση και δια βίου επιτυχίες.

Κυριάκος Βασιλομανωλάκης, Μ.Ed.

ΜΑΘΑΙΝΩ ΕΥΚΟΛΑ

"Μαθαίνει εύκολα αυτός που γνωρίζει στρατηγικές μελέτης, εφαρμόζει τρόπους χαλάρωσης, και μπορεί να δημιουργεί ένα υποστηρικτικό περιβάλλον μάθησης."

Κάθε μαθητής, φοιτητής, γονιός και εκπαιδευτικός θέλει να γνωρίζει:

- Πώς να αναπτύσσει στρατηγικές μελέτης.
- Πως να καταπολεμήσει το άγχος της μελέτης και των εξετάσεων.
- Τι είναι το δίκτυο υποστήριξης της μάθησης.
- Πως εφαρμόζεται η κριτική συμπεριφορά στην αίθουσα διδασκαλίας.
- Πώς να χαλαρώνει εύκολα στο σχολείο και στο σπίτι του.
- Ποια είναι τα δικαιώματα ενός μαθητή.
- Ποια στοιχεία συνθέτουν ένα θετικό περιβάλλον μελέτης.
- Τι είναι τα μαθήματα υπερ-μάθησης.
- Τα μυστικά της γλώσσας σώματος στην αίθουσα διδασκαλίας.
- Ποιά είναι η αποτελεσματική συμπεριφορά στις εξετάσεις.

Οι προτάσεις του εγχειριδίου είναι δοκιμασμένες από χιλιάδες Έλληνες, που έμαθαν πως να μαθαίνουν εύκολα.


Επιλογή από την βιβλιογραφία του εγχειριδίου ‘Μαθαίνω εύκολα’


  1. 1ή Τοπ. Συνδιάσκεψη Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης .Ν .Χανίων 6/2002- ΜΕΛΙΝΑ.
  2. 2ή Τοπ.Συνδ.Εκπαιδευτικών. Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης .Ν.Χανίων 6/2003-ΜΕΛΙΝΑ Εργασία ‘Μ’ ένα χαμόγελο.’Β.Κοντού, Ν.Μπάτση.
  3. Aromatotherapy, APIVITA S.A .
  4. BBC news 30th June 2003, The Institute for Social & Economic Research, Univ.of Essex,
  5. BBC news, 26th May 2003 medical research on the effects of smoking.
  6. Becoming a master student, D.Ellis, Houghton Mifflin, 1998
  7. Body language for Competent Teachers, Νeil & Caswell, Routledge, 1993
  8. Cambridge Young Learners Handbook, Cambridge University, 1999
  9. Caring & Sharing in the foreign language class, G.Moskowitz, Newsbury Publ. 1988.
  10. Children’s Cognitive & Language Development, Open University,1995.
  11. Children’s minds, Margaret Donaldson, Fontana Press, 1987
  12. Clinical Hypnosis, P.Hawkins Σεμινάριο στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, 1998.
  13. Cognitive Psychology, M.Eysenck,M.Keane, LEA, 1995.
  14. Contemporary Linguistics, W.O’Grady, Longman 1998
  15. Controlling your class, B.McPhillimy, Wiley,1996.
  16. EDEXCEL, Guidance on the Oral component, summer 2002.
  17. Exam revision, The Sunday Times, February 2003.
  18. Flow the psychology of optimal experience, Csikzentmihaly,Harper Perennial. 1991.
  19. Handbook for the positive resolution, E.De Bono, Penguin,1991.
  20. How to build a better vocabulary, Popular Library, 1949
  21. How to pass A levels, H. Barlow, Kogan Page, 1995
  22. How to study, Ron Fry, Career Press, 1991.
  23. Human Psychopharmacology, July 2001, January 2002.
  24. Hypnotherapy, Vera Peiffer, Thorsons, 1996
  25. Identities groups and social issues, Open University Press 1996, .
  26. Improve your concentration, Sam Thorn, Kogan Page 1991,
  27. Influencing Children’s Development, Open University,1995
  28. Keys to parenting a child with attention deficit, B.Macnamara, Barrows, 2000
  29. Language Understanding, Open University Press, 1995
  30. Learners and Pedagogy, Open University, Paul Chapman Publishing,2002.
  31. Learning, Gerhard Steiner, Cambridge University Press, 1999
  32. Learning in Groups, D.Jaques, Kogan Page, 2001
  33. Learning through story telling. J.Mcdrury-M.Alterio, Kogan Page, 2003
  34. Left Brain, Right Brain, Springer, Deutsche, Freeman 1989, .
  35. Make the most of your mind, Tony Buzan, Pan, 1988
  36. Making policy work, Open University, Routledge, 2002.
  37. Managing stress, Time life books
  38. Managing to learn, Patrick Whitaker, Cassel, 1995..
  39. Memory booster, Robert Finkel, Piatkus, 1992
  40. Mensa Riddles, Carlton, 1997
  41. Mind music and imagery, Stephanie Merritt, Plume Books,1990.
  42. New Scientist, No.2422, November 2003, p.18
  43. NLP Principles of, Joseph O’Connor & Ian McDermont Thorsons 1996
  44. Note taking, Donn Byrne-Susan Holden, Longman, 1978.
  45. On the Beam, VolumeX, No.3 Spring 1990, Sparking learning with music,
  46. On the Beam, VolumeXΙ, No.1 Fall 1990, Math & Science seminar,
  47. Organising learning, Open University, Routledge, 2002.
  48. Peak Learning, R.Gross, Tarcher, 1991
  49. Perception, Open Guides to Psychology, O.U.1995
  50. Perspectives on learning, Open University, Routledge, 2002.
  51. PET Handbook, Cambridge University,1999
  52. Practical Applications of Psychology, Ant.Grasha, Harper Collins, 1995
  53. Practical Counselling and helping Skills, R.Nelson-Jones, Cassell, 1997
  54. Practical English Teaching, September, Self access in secondary schools,1990.
  55. Psychology of Learning, M.Howe, Blackwell Publishers, 1984
  56. Psychology Today, April 2003
  57. Psychology of consciousness, R.Ornstein, Penguin, 1986
  58. Psychology, Gleitman, Norton, 1995.
  59. Pulling your own strings, Dr.W.Dyer,Gerd Plessl, 1978.
  60. Reflective teaching, A.Pollard, Continuum, 2003
  61. Self science the subject is me, Karen Stone & Harold Dillehunt, Goodyear Publ.1973
  62. Serious Creativity, E.De Bono, Fontana,1993.
  63. Sixty steps to precis, L.G.Alexander, Longman, 1974
  64. Social interaction & personal development, Sage Publ., London,1996
  65. Superlearning Sheila Ostrander & Lynn Schroeder, Delta Press, 1979.
  66. Superlearning S.Ostrander & L.Schroeder with N.Ostrander, Souvenir Press,1995.
  67. Supporting life long learning, perspectives in learning, Routledge Falmer, 2002
  68. Teaching & Learning through M.I., L.Campell, New Horizons for Learning, 1992.
  69. The boy who would be a helicopter, V.C.Paley, Harvard Univ. Press, 1991
  70. The Brain Book, Peter Russel, Rutledge,1990.
  71. The Cort thinking lessons by E.D.Bono, 1998.
  72. The dreamwork manual, Strephon Kaplan Williams, Aquarian,1984
  73. The good study guide, Andrew Northedge, The Open University, 1992
  74. The Journal of theAmerican Medical Ass.6/03 R.Sahelian, Psychopharmacology, 9/00
  75. The six thinking hats, E.Bono, Viking, 1986
  76. The unschooled mind, Howard Gardner, Fontana Press, 1993
  77. Understanding Psychology, C.Dobson, M.Hardy, S.Heyes, Weidenfeld & Nicolson,1993
  78. Unicef, Η διακήρυξη των δικαιωμάτων του παιδιού, 1969
  79. Visual impact, D.Hill, Longman, 1990.
  80. Where there is will, there is an A, seminar proceedings, 1988
  81. Young Voices, Opinion Survey, Unicef, 2001.
  82. Άγχος και Ενστικτα, Sigmund Froyd, Eκδόσεις Αναστασιάδη 1993
  83. Ατομικές διαφορές μαθητών & εναλλακτικές προσεγγίσεις, Μ.Πουρκός,Gutenburg, 1997
  84. Βιορυθμοί, Bernard Gittelson, Κάκτος,1982.
  85. Γέλιο, η καλύτερη θεραπεία, Αλέξανδρος Λουπασάκης, Κέδρος 2003
  86. Διαδίκτυο και Διδασκαλία, Σ. Νικολαίδου- Τ. Γιακουμάτου, Κέδρος,2001
  87. Ελευθεροτυπία, Εναλλακτικές θεραπείες, Η τεχνική Αλεξάντερ, 16.3.1989
  88. Ελληνικά Στοματολογικά Χρονικά Τόμος 46, σελ.53, 2002
  89. Εμείς και το παιδί μας, Ν. Ματσανιώτης, 1982
  90. Εικαστική έκθεση για τη UNICEF, Δημ.σχολείου Μαυροματάκη-Χανιά, 2003
  91. Η γλώσσα του σώματος, Allan Pease, Έσοπτρον,1991.
  92. Η νοημοσύνη της επιτυχίας, R.Sternberg, Ελληνικά Γράμματα, 1999.
  93. Η προδοσία των ιδανικών, Κωνσταντίνος Τσάτσος, 1971
  94. Η συναισθηματική νοημοσύνη, Ελληνικά Γράμματα,1998 .
  95. Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών, J.Gottman, Ελληνικά.Γράμματα, 2000
  96. Κοινωνικό θέατρο, Μανόλη Φιλιππάκη,1990.
  97. Λεξικό της Ελληνικής Γλώσσας, Μπαμπινιώτης, 2000
  98. Μνήμη και γλώσσα, Christiane Kekenbosch, Savalas 1996
  99. ΝLP και συνειδητότητα, Peter Wrycza, ΕΣΟΠΤΡΟΝ,2001.
  100. Οι θεραπευτικές δυνάμεις της Μουσικής, R.McClellan,Faggotto,1997.
  101. Ο μηχανισμός τυης νόησης, Ι.Κιουστελιδης, Παπασωτηρίου,2002
  102. Σεμινάριο Suggestopedia Πανεπιστημίου Αθηνών Δρ. Georgi Lozanov, Απρίλιος 1990.
  103. Σεμινάρια ‘Ναι, μπορώ να γίνω ένας μικρός εφευρέτης’ Ινστιτούτο Μάθησης,1992-1994,
  104. Στρες και χαλάρωση, Τζ.Μεντερς, εκδ. Ψυχογιος, 1983
  105. Σύμβουλος Ψυχοσωματικής υγιεινής, Pierre Vachet,Θυμάρι, 1981.
  106. Τα Ελληνικά Μαντεία, H.W.Parke, Kaρδαμίτσα, 1960
  107. Τα Γλωσσοψυχοπαιδαγωγικά σημειώματα, Κυρ.Βασιλομανωλάκης, Πολύγνωση, 2001
  108. ‘Το Βήμα’ Η δύναμη της μάθησης, Στ.Αλαχιώτη, 29.6.2003
  109. Το γλωσσικό ένστικτο, Steven Pinker, Κατοπτρο,2000
  110. Το Γλωσσικό ιδίωμα της Δυτ.Κρήτης, Α.Ξανθινάκη, Δήμος Χανίων, 1996
  111. Φαρμακευτικά βότανα της Ελλάδας,Γ.Σφήκας, Π.Ευσταθιάδης & Υιοί.
  112. Ψυχολογία της σκέψης, Α.Κωσταρείδου-Ευκλείδη, Ελληνικά Γράμματα, 1997
ENA POSTER ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΤΗ

ΘΥΜΑΜΑΙ

ΚΥΡΙΑΡΧΩ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΜΟΥ

Σημαίνει:
Οργανώνω το χρόνο και το χώρο μου.
Δεν επιτρέπω διακοπές και παρεμβολές στη μελέτη μου.


ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΟΜΑΙ ΝΟΗΤΙΚΑ

Σημαίνει:
Βάζω στόχους και τους ιεραρχώ.
Συγκεντρώνομαι στη μελέτη μου.
Χρησιμοποιώ τις προτάσεις και τα στοιχεία που μου ταιριάζουν.


ΦΟΡΑΩ ΤΟ ΚΙΤΡΙΝΟ ΚΑΠΕΛΟ ΜΟΥ

Σημαίνει:
Εστιάζομαι στα οφέλη.
Βάζω καταληκτικούς χρόνους.
Αρχίζω αμέσως.


Από το βιβλίο "Μαθαίνω εύκολα"



1o κεφάλαιο
Επανάσταση στη μάθηση
Αποτελεσματική οργάνωση

O αναλφάβητος του 21ου αιώνα δεν είναι αυτός που δε γνωρίζει γραφή κι ανάγνωση. Αγράμματος είναι αυτός που δεν ξέρει πως να μαθαίνει πώς να μαθαίνει, να ξεμαθαίνει, να αυτονομείται και να γίνεται δια βίου μαθητής. Ο μαθητής της νέας χιλιετίας είναι αυτός που διεκδικεί τα δικαιώματα του στη μάθηση, ο ενεργός που επηρεάζει με τον τρόπο του τη μαθησιακή διαδικασία. Οι ιδέες κι οι προτάσεις που σας παρουσιάζω είναι δοκιμασμένες από πολλούς μαθητές σε όλες τις άκρες της Ελλάδας. Η εφαρμογή των ιδεών από μια μεγάλη μερίδα μαθητών θα φέρει μια επανάσταση στη μάθηση, αφού θα βρεθούν οι μαθητές στην πρωτοπορία της εξέλιξης. Oι ιδέες σε αυτό το κεφάλαιο αναφέρονται στην οργάνωση του χρόνου μελέτης, στη στοχοθεσία και στην οργάνωση της σκέψης μας.

Παρουσιάζονται οι έννοιες και παραδείγματα της μεταγνώσης, της ενεργοποίησης της προηγούμενης γνώσης, της αποκλίνουσας σκέψης και της ευρετικής. Στο εγχειρίδιο οι λέξεις μαθητής, εκπαιδευτικός, συνεργάτης, φίλος αναφέρονται για λόγους ευκολίας και στα δύο φύλα. Συνεργάτη ονομάζω τον συμμαθητή που βοηθάει το μαθητή στη μελέτη, στο σχολείο, στο φροντιστήριο ή στις ξένες γλώσσες. Ο συνεργάτης είναι σημαντικός παράγοντας για την ψυχική ισορροπία του μαθητή κι ο ρόλος του αναλύεται και τονίζεται σε αρκετά σημεία του εγχειριδίου. Ομάδα ονομάζω την κλειστή παρέα συμμαθητών της οποίας ο ρόλος είναι σημαντικός στη μαθησιακή διαδικασία. Η επίδραση της δυναμικής της ομάδας κι ο ρόλος της αναλύεται σε πολλά σημεία του εγχειριδίου. Οι ιδέες που παρουσιάζονται είναι ιδιαίτερα χρήσιμες αν στο σχολείο ή στο κέντρο ξένων γλωσσών εφαρμόζεται η ομαδοσυνεργατική προσέγγιση. Μια απλή κατάταξη των μαθητών είναι σε δεξιόστροφους, δηλαδή σε αυτούς που χρησιμοποιούν περισσότερο τη δημιουργική τους φαντασία και σε αριστερόστροφους, δηλαδή σε αυτούς που χρησιμοποιούν περισσότερο τη λογική και την οργανωτική τους δεξιότητα. Στο μάθημα υπερμάθησης του κάθε κεφαλαίου σας παρουσιάζω μια στρατηγική που είναι άμεσα αποτελεσματική. Στο πρώτο μάθημα σας καλώ να δείτε την ολιστική- συνολική-εικόνα του εγχειριδίου.


2o κεφάλαιο
Ας χαλαρώσουμε...
Τρόποι και ασκήσεις χαλάρωσης για το σπίτι και τη μελέτη

Mαθητές και φοιτητές έχουν ανάγκη από στοχασμό, ηρεμία και χαλάρωση σε ένα ευχάριστο περιβάλλον. Γονείς και εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιούν τις ασκήσεις για να χαλαρώνουν οι ίδιοι μιας και οι μηχανισμοί αποκατάστασης της ηρεμίας μας είναι οι ίδιοι. Η συνήθεια πολλών μαθητών να κοιτάζουν έξω από το παράθυρο του δωματίου τους, να ακούν μουσική, να κουλουριάζονται στο κρεβάτι ή στην πολυθρόνα τους πριν αρχίσουν να μελετούν επικρίνεται σα χάσιμο χρόνου. Κι όμως αυτό που κάνουν είναι μια προσπάθεια για χαλάρωση. Άγχος στους μαθητές προκαλείται από σήματα αναμενόμενης τιμωρίας, έλλειψης ανταμοιβής, φόβου, συμβολικές ή λεκτικές απειλές, αποτυχία στις εξετάσεις κ.α. Ένταση και άγχος αναστατώνουν τον οργανισμό μας. Σε κάποιους προκαλούν ψυχοσωματικές ασθένειες, σε άλλους αδυναμία συγκέντρωσης ή επηρεάζουν τη συμπεριφορά μας, την όρεξη μας για φαγητό κι ακόμα τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τον εαυτό μας. Μελέτες αναφέρουν ότι η δυσφορία, η κατάθλιψη, και το άγχος έχουν συσχετισθεί με την αποδιοργάνωση των λειτουργιών του ανοσολογικού συστήματος. Οδοντίατροι πιστεύουν ότι οι ορμόνες που εκκρίνονται κατά τη διάρκεια ψυχολογικής καταπίεσης αποτελούν παράγοντα έναρξης και επιδείνωσης της ουλίτιδας και της περιοδοντίτιδας. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τι είδους αναστάτωση προκαλείται στον οργανισμό μας, όταν βρισκόμαστε σε τέτοιες καταστάσεις. Γι’αυτό παρατηρήστε τον εαυτό σας και γράψτε τις παρατηρήσεις σας στο ημερολόγιο σας. Δημοφιλείς χαλαρωτικές συνήθειες είναι να χαζεύουμε τα σύννεφα, όταν δημιουργούν ζωγραφικούς πίνακες, τα κύματα όταν συναγωνίζονται σε μέγεθος και ταχύτητα, τα δένδρα, όταν χορεύουν στο φύσημα της αύρας και φυσικά τα αστέρια σα να είναι φωτορυθμικά της διάθεσης μας. Όλες οι ιδέες είναι εύκολοι τρόποι να βοηθήσετε στη μείωση της έντασης και του άγχους, τη χαλάρωση του σώματος και του πνεύματος και το συντονισμό όλων των λειτουργιών σας στην ύλη που μελετάτε. Αν δεν μπορείτε να δείτε σύννεφα, κύματα ή δένδρα, τότε οι απλοί τρόποι που σας προτείνω θα σας βοηθούν να χαλαρώνετε εύκολα και γρήγορα. Υπάρχουν δύο μεγάλες κατηγορίες ασκήσεων, για τη σωματική και για τη νοητική σας χαλάρωση. Ελπίζω οι 25 ασκήσεις, που παρουσιάζονται εδώ, να ικανοποιούν πολλούς τύπους μαθητών. Περισσότερες ιδέες για χαλάρωση στην αίθουσα διδασκαλίας θα βρείτε στο τέταρτο κεφάλαιο. Στο δεύτερο μάθημα υπερμάθησης μαθαίνετε να μετράτε το χρόνο χωρίς ρολόι, μια δεξιότητα που σας βοηθάει να εκμεταλλευτείτε το εσωτερικό σας ρολόι!


3o κεφάλαιο
Μαθαίνω στην αίθουσα διδασκαλίας
Τι κάνω στο διάλειμμα

Oι μαθητές-όπως και όλοι μας- χρησιμοποιούν δύο μεγάλες κατηγορίες δεξιοτήτων για να μαθαίνουν τις γνωστικές και τις κοινωνικές. Οι γνωστικές δεξιότητες του υψηλού επιπέδου περιλαμβάνουν τη φαντασία, την ανάλυση, την αντίδραση, την υπόθεση, τη φιλοσοφική αναζήτηση, την κριτική, την εκτίμηση, τον στοχασμό, την εφευρετικότητα, την επαγωγική σκέψη, την ικανότητα λύσης προβλημάτων και τη μεταγνώση. Οι κοινωνικές δεξιότητες περιλαμβάνουν την ενσυναίσθηση, την επικοινωνία, τη συνεργασία, την ενεργητική ακρόαση κ.α. Ενσυναίσθηση είναι η ικανότητα να μπαίνουμε στη θέση του άλλου. Αυτό σημαίνει ότι ο μαθητής απαιτείται να έχει κατανόηση, μη κριτική, ευαισθησία, παρατήρηση και στήριξη. Η διασύνδεση κι η συνεργασία με ένα υποστηρικτικό δίκτυο καθώς κι η ενεργή συμμετοχή σε ομάδες είναι ένα από τα χαρακτηριστικά των μαθητών που μαθαίνουν εύκολα. Σε αυτό το κεφάλαιο υπάρχουν πολλά στοιχεία από τη σιωπηρή γνώση. Εδώ μαθαίνετε να οργανώνετε το χρόνο σας και τη συμπεριφορά σας στην αίθουσα διδασκαλίας και για μερικές ενδιαφέρουσες δραστηριότητες για τα διαλείμματα. Επίσης, εδώ υπάρχουν πολλές ιδέες που σας βοηθούν να κάνετε εποικοδομητική κριτική στο μάθημα, και πως να κρατάτε σημειώσεις. Σε αυτό το κεφάλαιο, μαθαίνετε πώς σκέπτονται και πως μαθαίνουν οι μεταγνωστικοί μαθητές. Αυτοί δηλαδή που μαθαίνουν εύκολα και κάνουν άμεσα εφαρμογές της νέας ύλης στη μαθητική και την κοινωνική τους ζωή. Για να το καταφέρουν αυτό οι μεταγνωστικοί μαθητές εφαρμόζουν την παρακάτω απλή στρατηγική “Σκέφτονται πέρα από τις πληροφορίες που τους δίνονται ή κάνουν υποθέσεις χωρίς να έχουν επαρκή στοιχεία έτσι επιτυγχάνουν να κάνουν επεξεργασία σε βάθος και να μαθαίνουν εύκολα.” Τέλος, ένα ταξίδι στο Διαδίκτυο είναι πάντοτε συναρπαστικό, γι’ αυτό συγκέντρωσα μερικές απλές ιδέες πώς να γίνετε αποτελεσματικοί “κυβερνοναύτες”. Στο τρίτο μάθημα υπερμάθησης σας παρουσιάζω μια ιδέα που έμαθα από το Γκ. Λοζάνοφ εφευρέτη, της Suggestopedia, της μεθόδου για ταχεία μάθηση.


4o κεφάλαιο
Ασκήσεις χαλάρωσης για το σχολείο, το διάλειμμα και την αίθουσα εξετάσεων

Tο σχολικό περιβάλλον οφείλει να είναι ένας χώρος, όπου εκπαιδευτικοί και μαθητές θα αναπτύσσουν θυμικές στρατηγικές. Οι θυμικές στρατηγικές δεν παρεμβαίνουν άμεσα στη διαδικασία της μάθησης αλλά επηρεάζουν όλες τις παραμέτρους της. Μια θυμική στρατηγική είναι η χρήση της χαλάρωσης για τον περιορισμό του άγχους όλων- εκπαιδευτικών και μαθητών- μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας.

Οι ασκήσεις χαλάρωσης που αναπτύσσονται σε αυτό το κεφάλαιο είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές πριν και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Οι ιδέες αυτές είναι ιδιαίτερα χρήσιμες και για τους ευαίσθητους μαθητές που αγχώνονται με μόνη τη σκέψη των εξετάσεων εβδομάδες πριν. Αναφορά σε αυτές τις ασκήσεις γίνεται και στο κεφάλαιο έντεκα το οποίο έχει θέμα “Πώς να νικήσεις στις εξετάσεις”.

Ανακαλύψετε ποιες ιδέες είναι κατάλληλες για σας, το συνεργάτη και την παρέα σας και εφαρμόζετε τις τακτικά. Αφιερώσετε μερικά λεπτά κάθε μέρα για να ασκηθείτε. Το πρωί, πριν ξεκινήσετε για το σχολείο ή τη δουλείά σας. Το απόγευμα πριν αρχίσετε τη μελέτη σας. Και το βράδυ πριν πάτε για ύπνο. Θυμηθείτε υπάρχουν τρία όπλα εναντίον της έντασης και του στρες. Το πρώτο όπλο είναι οι ασκήσεις χαλάρωσης τις οποίες μάθατε στο δεύτερο κεφάλαιο κι αυτές που θα μάθετε στο τέταρτο κεφάλαιο. Το δεύτερο όπλο είναι η σωστή διατροφή, η χρήση βοτάνων, μελιού κι άλλων φυτών. Για το δεύτερο όπλο θα μάθετε στο πέμπτο κεφάλαιο. Το τρίτο όπλο είναι η καθημερινή άσκηση του σώματος σας. Πολλές ιδέες για την άσκηση του σώματος σας- ασκήσεις μικρογυμναστικής- αναφέρω στο έκτο κεφάλαιο. Το τέταρτο μάθημα υπερμάθησης περιλαμβάνει στρατηγικές μελέτης κι είναι ιδέες που συγκέντρωσα συζητώντας με μια ομάδα μαθητών Λυκείου!


5o κεφάλαιο
Παραδοσιακοί φυσικοί τρόποι χαλάρωσης με βότανα, φυτά, ανθοιάματα κι αιθέρια έλαια

H εικόνα μιας ηλικιωμένης γιαγιάς, από ένα χωριό, που έφτιαχνε ένα ρόφημα για τον εγγονό της την περίοδο των εξετάσεων μου έδωσε την ιδέα να συμπεριλάβω αυτό το κεφάλαιο στο εγχειρίδιο. Πολλές συμβουλές για τα ανθοιάματα, τα βότανα και το βασιλικό πολτό μου έδωσε ένας έμπειρος φαρμακοποιός που ασχολείται με αυτά. Η χρήση βοτάνων, φυτών, ανθοιαμάτων, αιθέριων ελαίων και βασιλικού πολτού για αναζωογόνηση και χαλάρωση του ανθρώπινου οργανισμού είναι γνωστή εδώ και πολλούς αιώνες. Είναι γνωστό ότι τα μάτια των μαθητών ταλαιπωρούνται από τον τεχνητό φωτισμό, την μολυσμένη ατμόσφαιρα και την έλλειψη ύπνου, γι’ αυτό αρκετοί συνηθίζουν να τα χρησιμοποιούν για να ανακουφιστούν. Παρακάτω περιγράφω συνοπτικά μερικές από τις χρήσεις τους. Σε κάθε περίπτωση είναι απαραίτητο να συμβουλεύεστε το γιατρό ή τον φαρμακοποιό σας.

Επίσης παραθέτω μερικές βασικές αρχές για το διαιτολόγιο των μαθητών. Γονείς και εκπαιδευτικοί ευαισθητοποιούνται κάθε φορά που παρουσιάζεται σημαντική αλλαγή στην απόδοση, στην ικανότητα συγκέντρωσης και στη συμπεριφορά των μαθητών. Στο εμπόριο κυκλοφορούν βιταμίνες, ειδικά σκευάσματα, και αντιοξειδοτικά, τα οποία υπόσχονται καλύτερη μνήμη κι ικανότητα συγκέντρωσης. Αρμόδιοι να σας συμβουλεύσουν είναι ο οικογενειακός σας γιατρός, ένας διατροφολόγος κι ο παιδίατρος σας. Σε αυτό το κεφάλαιο θα μάθεις για: Τα βότανα των βουνών μας, τα Ανθοιάματα Μπαχ, την Αρωματοθεραπεία, το φυτό της ζωής, τον Βασιλικό πολτό και τη γύρη, το διαιτολόγιο των μαθητών και τι προσφέρουν οι σχολικές καντίνες στην Αγγλία. Στο πέμπτο μάθημα υπερμάθησης θυμόμαστε τις προτάσεις για την ανάπτυξη της αυτονομίας του μαθητή. Ένας νεαρός ψαράς μας περιγράφει πως έμαθε να ψαρεύει, ένα αυθεντικό μάθημα αυτονομίας.


6o κεφάλαιο
Ασκήσεις μικρογυμναστικής

Kατά τη διάρκεια της μελέτης ασκείται μόνο το πνεύμα μας σε αντίθεση με το σώμα μας το οποίο παραμένει ανενεργό. Προκαλείται έτσι μια ανισορροπία ανάμεσα στα δύο συστατικά της ύπαρξης μας η οποία δεν βοηθάει την πλήρη εκμετάλλευση της συνειδητότητας μας.

Η μάθηση δε διευκολύνεται, όταν βρισκόμαστε καθηλωμένοι επί ώρες στο γραφείο μας χωρίς να αφιερώνουμε χρόνο στο σώμα μας. Δηλαδή να του δίνουμε τη δυνατότητα να ασκηθεί, να λειτουργήσει αυτορυθμιστικά, και να ξεκουραστεί. Όταν οργανώνουμε το χρονοδιάγραμμα της μελέτης μας είναι σοφό να προβλέπουμε και χρόνο σώματος. Τα διαλείμματα στη μελέτη μας να είναι αφιερωμένα αποκλειστικά στο σώμα μας. Σε αυτά τα διαλείμματα του επιτρέπουμε να ασκηθεί ελεύθερα, να μείνει ακίνητο, να κοιμηθεί, ή να κάνει δομημένες κινήσεις χορού. Το σώμα, όπως και το πνεύμα μας, επιδιώκει την ποικιλία, την πρόκληση και το νεωτερισμό στις δραστηριότητες γι’ αυτό είναι απαραίτητο να είμαστε πρόθυμοι να ικανοποιήσουμε αυτή την ανάγκη. Σε αυτό το κεφάλαιο υπάρχουν διαφορετικές ασκήσεις χαλάρωσης τις οποίες εσείς μπορείτε να αλλάζετε και να προσαρμόζετε κάθε φορά στις ανάγκες σας. Είναι απαραίτητο οι ασκήσεις να γίνονται συνειδητά δηλαδή κάθε φορά να εστιάζετε την προσοχή σας στο σώμα σας και να απολαμβάνετε τις διαδικασίες των κινήσεων και των παύσεων. Αποφεύγουμε τις σκληρές ασκήσεις ιδιαίτερα αυτές που έχουν σκοπό την επίτευξη στόχων στα διαλείμματα μελέτης, επειδή ακριβώς προκαλούν στρες. Δηλαδή, δε λέμε θα κάνω τόσες έλξεις στο μονόζυγο, κι άλλα τόσα πουσαπς στο πάτωμα. Οι μικρές ασκήσεις που σας προτείνω σε αυτό το κεφάλαιο έχουν σκοπό να αποκαταστήσουν την ισορροπία ανάμεσα στο πνεύμα και στο σώμα και να αναζωογονήσουνε την ύπαρξη σας.

Στο έκτο μάθημα υπερμάθησης ένας άριστος μαθητής Λυκείου μας εξηγεί γιατί κάνει ποδήλατο συχνά.


7o κεφάλαιο
Η γλώσσα σώματος στην υπηρεσία της μάθησης

Γλώσσα σώματος ή με άλλα λόγια τα μη λεκτικά μηνύματα είναι το σύνολο των ορατών ή αδιόρατων κινήσεων που κάνει ένα άτομο όταν είναι σε μια κοινωνική εκδήλωση.

Η ερμηνεία των μη λεκτικών μηνυμάτων είναι ένα μεγάλο αντικείμενο. Για παράδειγμα οι φυσιογνωμιστές ισχυρίζονται ότι ερμηνεύουν τα χαρακτηριστικά και τις κινήσεις του προσώπου του κάθε ατόμου.

Το αντικείμενο αυτού του κεφαλαίου είναι η ανίχνευση κι η ερμηνεία των μη λεκτικών μηνυμάτων στην αίθουσα διδασκαλίας.

Μαθητές και εκπαιδευτικοί είναι, αμοιβαία, ιδιαίτερα ευαίσθητοι - λόγω της μεγάλης εξοικείωσης τους - αφού είναι αρκετές ώρες μαζί κάθε μέρα. Έτσι, σε κάθε ευκαιρία, οι παρατηρητικοί μαθητές ή εκπαιδευτικοί καταγράφουν τα μη λεκτικά μηνύματα, επηρεάζονται και επηρεάζουν τη μαθησιακή διαδικασία.

Ο μαθητής που είναι σε θέση να αναγνωρίζει τα βασικά σημάδια της γλώσσας σώματος δεν κάνει λάθη τακτικής, κερδίζει χρόνο και γενικά είναι σε πλεονεκτική θέση.

Στο κεφάλαιο αυτό θα μάθετε για:

  • τα αρνητικά και τα θετικά σημάδια της γλώσσας σώματος
  • τη δύναμη του γέλιου
  • μερικές τεχνικές που επηρεάζουν τη μάθηση
  • τα σημάδια έντασης που συνήθως παρατηρούν εκπαιδευτικοί και μαθητές.

Τέλος, θα μάθετε ποια είναι τα κοινά χαρακτηριστικά της γλώσσας του σώματος των μαθητών που μαθαίνουν εύκολα. Υπάρχει ακόμη η περιγραφή ενός αυθεντικού επεισοδίου επίδρασης της γλώσσας του σώματος στη δυναμική μιας ομάδας φοιτητών.

Στο έβδομο μάθημα υπερμάθησης περιγράφω τα χαρακτηριστικά ενός τυχερού φοιτητή και σας δίνω μερικές συμβουλές πως να αναπτύξετε τη διαίσθηση σας.


8o κεφάλαιο
Βασικές στρατηγικές μελέτης

Oι στρατηγικές μελέτης είναι ατομική υπόθεση του κάθε μαθητή. Η φύση τους ποικίλλει ανάλογα με το αντικείμενο, το επίπεδο διερεύνησης του, τον όγκο του, το χρόνο που διαθέτουμε, την εργασία που μας ζητείται και πολλούς άλλους παράγοντες.

Σε αυτό το κεφάλαιο αναφέρονται μόνο μερικές γενικές κατευθύνσεις απαραίτητες στο μαθητή όπως ο χρόνος και η διάρκεια της μελέτης, η συχνότητα των διαλειμμάτων, ο σχεδιασμός, η ψυχολογική προετοιμασία, η προβλεπτικότητα για τις εξετάσεις.

Είναι χρήσιμο οι προτάσεις αυτού του κεφαλαίου να υιοθετηθούν κι από τους γονείς, το συνεργάτη και τους φίλους του μαθητή για πλήρη αξιοποίηση του χρόνου μελέτης και μεγιστοποίηση των ωφελειών.

Ο όρος πορτφόλιο ή φάκελος εργασιών που θα συναντήσετε σε αυτό το κεφάλαιο αναφέρεται στο φάκελο εργασίας του μαθητή. Σε αυτό το φάκελο περιέχονται οι σημαντικές εργασίες που έχει κάνει κατά τη διάρκεια του έτους, τα πρότζεκτ (projects), τα πρόχειρα διαγωνίσματα. Γενικά, εκεί υπάρχει κάθε τι αποδεικτικό της προόδου του. Οι μαθητές που χρησιμοποιούν πόρτφολιο είναι πιο αποτελεσματικοί και βελτιώνουν το επίπεδο της οργάνωσης τους.

Το κεφάλαιο αυτό είναι οργανωμένο σε χρονολογική σειρά δηλαδή οι πρώτες ιδέες εφαρμόζονται το Σεπτέμβριο, στην αρχή του σχολικού έτους, κι ακολουθούν οι επόμενες. Σε αυτό το κεφάλαιο θα μάθετε για:

  • την οργάνωση του χρόνου σας
  • το σχεδιασμό της στρατηγικής σας
  • την προετοιμασία σας την περίοδο των επαναλήψεων
  • το περιβάλλον που δημιουργεί άγχος και πώς να το αλλάξετε

Στο τέλος του κεφαλαίου, στο όγδοο μάθημα υπερμάθησης σας παρουσιάζω μια αποτελεσματική στρατηγική για την επανάληψη της ύλης. Μια στρατηγική που χρησιμοποιούν οι εικονοχωρικοί τύποι μαθητών -και φοιτητών- κι εγώ φυσικά.


9o κεφάλαιο
Εχω δικαίωμα...

O κάθε μαθητής έχει δικαίωμα να επηρεάσει τη μαθησιακή διαδικασία και να εκμεταλλευτεί τη σιωπηρή γνώση που διευκολύνει τη μάθηση. Η εκπαίδευση σύμφωνα με τη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Παιδιού, (1989) οφείλει όχι μόνο να συμβάλλει στην ανάπτυξη του παιδιού, αλλά και να το προετοιμάζει για τη ζωή του ενήλικα. Τα σχολεία του μέλλοντος, που λειτουργούν σε πολλές χώρες της Δύσης, προσφέρουν στα παιδιά τη δυνατότητα να αναπτύξουν τη φαντασία, την αυτοσυνείδηση και την προσωπικότητα τους. Σε αυτά τα σχολεία, οι μαθητές διδάσκονται συστηματικά έτσι ώστε να γίνουν αυτόνομοι και να αισθάνονται ικανοποίηση και χαρά, όταν είναι στο σχολικό περιβάλλον. Το σχολείο του μέλλοντος ευνοεί την κοινωνικότητα των μαθητών, προωθεί την συνεργατική μάθηση, την ανεκτικότητα και την αξιοποίηση των πολλαπλών ταλέντων των μαθητών. Στο πρώτο κεφάλαιο μάθατε για τα οφέλη της διαθεματικής προσέγγισης, εδώ σας παρουσιάζω κι άλλες ιδέες για το δικαίωμα σας να αξιοποίησετε τα ταλέντα σας. Σε αυτό το κεφάλαιο θα μάθετε για τα δικαιώματα των παιδιών στην εκπαίδευση με μια εκλαϊκευμένη σύντομη παρουσίαση της Σύμβασης των Δικαιωμάτων σου. Επίσης, θα μάθετε για το δικαίωμα σας να υιοθετείτε μια αισιόδοξη και ανεξάρτητη στάση στη σχολική σας ζωή. Μαθητές που αφαιρούνται συνεχώς, που ζουν στον κόσμο τους, όπως λέμε, κι εκείνοι που έχουν ένα ηφαίστειο ενέργειας μέσα τους, οι αεικίνητοι, έχουν δικαιώματα. Έχουν δικαίωμα συμμετοχής σε κάθε μαθητική κοινότητα, έχουν δικαίωμα συμμετοχής σε αθλητικές και κοινωνικές δραστηριότητες. Υπάρχουν εδώ αρκετές ιδέες για γονείς και εκπαιδευτικούς που διευκολύνουν τη μάθηση αυτών των παιδιών.

Τέλος, εδώ υπάρχουν πολλές εναλλακτικές προτάσεις για τις δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε, ο συνεργάτης σας ή παρέα σας σε περιπτώσεις που κάποιος βρεθεί σε κατάσταση τέλματος, απαισιοδοξίας ή μη ενδιαφέροντος για βελτίωση. Στο ένατο μάθημα υπερμάθησης σας καλώ να γίνετε εκπαιδευτές, προπονητές και δάσκαλοι ενός συμμαθητή σας ή κάποιου νεώτερου σας.


10o κεφάλαιο
Μαθαίνω εύκολα στην πράξη

Oι ιδέες που παρουσιάστηκαν στα προηγούμενα κεφάλαια έχουν προετοιμάσει το έδαφος για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων σας και σας έχουν βοηθήσει να οργανώσετε το υποστηρικτικό σας δίκτυο. Μέχρι τώρα έμαθα:

  1. Να οργανώνω τη μελέτη μου, τη σκέψη μου και να αξιοποιώ τα ταλέντα μου
  2. Να διακοσμώ το χώρο μου και να χαλαρώνω στο σπίτι και στη μελέτη μου.
  3. Να οργανώνω το χρόνο μου, να γίνομαι παρατηρητικός, να κρατώ σημειώσεις και πώς να εξελιχθώ σε ένα μεταγνωστικό μαθητή.
  4. Να χαλαρώνω στο σχολείο και να εξαφανίζω το άγχος μου.
  5. Να προσέχω τη διατροφή μου και να χαλαρώνω με βότανα του βουνού.
  6. Να νιώθω όμορφα σε κάθε χώρο και να είμαι αισιόδοξος.
  7. Να είμαι σωματοαποκρυπτογράφος και να εκμεταλλεύομαι τις ευκαιρίες
  8. Να σχεδιάζω τις επαναλήψεις μου, να χρησιμοποιώ νέες ιδέες για να μαθαίνω και να είμαι σε κατάσταση ροής.
  9. Να γνωρίζω και να διεκδικώ τα δικαιώματα μου.

Τα τρία τελευταία κεφάλαια του βιβλίου έχουν πρακτικές εφαρμογές για κάθε αντικείμενο που ενδιαφέρεστε. Σε αυτό το κεφάλαιο θα βρείτε χρήσιμες ιδέες σχετικά με τα παρακάτω θέματα: Πως μαθαίνουν τα Ελληνόπουλα, οι ενήλικες κι οι εικονοχωρικοί μαθητές. Πως μαθαίνεις εύκολα με τα ταλέντα σου. Εδώ θα διαβάσετε εφαρμογές της θεωρίας ‘Πολλαπλά ταλέντα’ που σας παρουσίασα στο πρώτο κεφάλαιο. Επίσης, μια στρατηγική επανάληψης της ύλης για τις εξετάσεις, ιδέες για τη λύση προβλημάτων, ιδέες για να μαθαίνετε το λεξιλόγιο μιας ξένης γλώσσας, τρόπους κατανόησης κειμένων και από την κατανόηση στη μάθηση, εικόνες, διαγράμματα, στατιστικοί πίνακες, γελοιογραφίες, καρτούν, σχέδια και τέλος τον δεκάλογο του αποτελεσματικού αναγνώστη.

Στο δέκατο μάθημα υπερμάθησης σας παρουσιάζω ένα τρόπο ακούσιας επανάληψης της ύλης που γίνεται χωρίς να σπαταλήσετε χρόνο ή κόπο.


11o κεφάλαιο
Πώς να νικήσεις στις εξετάσεις

Υπάρχει άραγε μαθητής που δε σκέφτεται τις εξετάσεις; Έρευνες δείχνουν ότι μια μερίδα μαθητών αγχώνεται μέχρι κι ένα χρόνο πριν από την ημερομηνία των εξετάσεων.

Ομολογώ ότι κι εγώ δεν είμαι εξαίρεση, αφού συνεχίζω να αγχώνομαι κάθε φορά που έχω να παρουσιάσω ένα καινούριο θέμα σε ένα συνέδριο ή σε ένα σεμινάριο. Με μια διαφορά. Έχω μετατρέψει το κακό άγχος σε εύ-στρες.

Η αλλαγή αυτή δεν γίνεται αυτόματα, αλλά σταδιακά μετά από την υιοθέτηση πολλών από τις ιδέες που αναφέρω στο εγχειρίδιο. Συνεχίζω όμως να βιώνω το άγχος των μαθητών, όταν έρχονται στο εξεταστικό κέντρο.

Το άγχος του μαθητή μοιάζει με το τρακ του τραγουδιστή ή του ηθοποιού λίγο πριν βγουν στη σκηνή. Το τρακ τους κάνει να ξεχνούν τα λόγια τους, και να μην αποδίδουν ανάλογα με το ταλέντο και τις δυνατότητες τους.

Το κακό άγχος προκαλεί πολλές δυσλειτουργίες στους μαθητές όπως:
  • Σωματικά άλγη δηλαδή πόνους σε διάφορα σημεία του σώματος.
  • Κακή ψυχική διάθεση και αντίστοιχη συμπεριφορά.
  • Αδυναμία λειτουργίας της δημιουργικής φαντασίας.
  • Μη αξιοποίηση του χρόνου της εξέτασης.
  • Αδυναμία ανάκλησης πληροφοριών.
  • Αδυναμία λύσης προβλημάτων.

Όλα αυτά δεν τους επιτρέπουν να αποδώσουν στο βαθμό που είναι προετοιμασμένοι.

Σε αυτό το κεφάλαιο υπάρχουν προτάσεις που σας ενδιαφέρουν στις παρακάτω ενότητες:
Δύο μέρες πριν από τις εξετάσεις, στην αυλή του σχολείου, το πρωί των εξετάσεων, στην αίθουσα των εξετάσεων, πριν αρχίσω να γράφω, γράφω εξετάσεις, στην αυλή του σχολείου, μετά τις εξετάσεις και βοηθώ το φίλο μου

Στο ενδέκατο μάθημα υπερμάθησης, σας παρουσιάζω μερικές πρακτικές εφαρμογές, για να ανακαλείτε εύκολα τις πληροφορίες που χρειάζεστε την ώρα των εξετάσεων


12o κεφάλαιο
Προφορικές εξετάσεις γλωσσομάθειας

Tα Ελληνόπουλα συμμετέχουν σε μεγάλο ποσοστό στις εξετάσεις γλωσσομάθειας, τα ανώτερα επίπεδα των οποίων περιλαμβάνουν προφορική εξέταση.

Οι υποψήφιοι γνωρίζουν προκαταβολικά τη διάρκεια της η οποία είναι από 10 έως 15 λεπτά ανάλογα με το επίπεδο. Γνωρίζουν επίσης ότι στις περισσότερες περιπτώσεις η εξέταση γίνεται σε ζευγάρια. Τέλος, είναι πληροφορημένοι για τη δομή του κάθε σταδίου της εξέτασης.

Ο υποψήφιοι συνήθως δεν είναι προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν την πίεση του χρόνου, ενώ συζητούν με άγνωστα άτομα για ένα θέμα που τους παρουσιάζεται λίγα δευτερόλεπτα πριν.

Επίσης, αρκετοί υποψήφιοι δεν είναι πληροφορημένοι αναφορικά με τους κανόνες συμπεριφοράς, πώς να χαλαρώσουν και για τα μυστικά των κανονισμών των εξετάσεων.

Σε αυτό το κεφάλαιο θα μάθετε:
  • Για τους λόγους που κάποιοι μαθητές δεν παράγουν αρκετές ιδέες,
  • Για τις ανοικτές και κλειστές ερωτήσεις
  • Για τις απαντήσεις σε βάθος και ύψος
  • Για τη λύση προβλημάτων
  • Πώς να αναπτύσσετε ένα ακαδημαϊκό θέμα
  • Πώς να πάρετε υψηλή βαθμολογία,
  • Πως θα διευκολύνετε τη χαλάρωση σου,
  • Για τους κανονισμούς των εξετάσεων.

Στο τελευταίο μάθημα υπερμάθησης ένας ενορατικός μαθητής “ονειρεύεται” και βρίσκει τα θέματα των εξετάσεων!

"Τα ΓΛΩΣΣΟΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ Σημειώματα" Τεύχος πρώτο


Τα ΓΛΩΣΣΟΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ Σημειώματα Τεύχος πρώτο Τα ΓΛΩΣΣΟΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ Σημειώματα Τεύχος πρώτο

"Τα ΓΛΩΣΣΟΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ Σημειώματα" Τεύχος δεύτερο


Τα ΓΛΩΣΣΟΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ Σημειώματα Τεύχος δεύτερο Τα ΓΛΩΣΣΟΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ Σημειώματα Τεύχος δεύτερο

"Τα ΓΛΩΣΣΟΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ Σημειώματα" Τεύχος τρίτο


Τα ΓΛΩΣΣΟΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ Σημειώματα Τεύχος τρίτο

"Τα ΓΛΩΣΣΟΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ Σημειώματα" Τεύχος τέταρτο


Τα ΓΛΩΣΣΟΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ Σημειώματα Τεύχος τρίτο

"Chased by a troop of monkeys"


Chased by a troop of monkeys

"TEACHING AND LEARNING IN DIFFERENT CULTURES" An adult education perspective


TEACHING AND LEARNING IN DIFFERENT CULTURES An adult education perspective

"Smugglers shipwrecked off Cape Verde Islands"


Smugglers shipwrecked off Cape Verde Islands

"Μια ιστορία την ημέρα 2011"


Μια ιστορία την ημέρα 2011

"Lost in the Niger River 2011"


Lost in the Niger River 2011

Αν ενδιαφέρεστε να παραγγείλετε το βιβλίο ΜΑΘΑΙΝΩ ΕΥΚΟΛΑ έκδοση του Ινστιτούτου Μάθησης επικοινωνήστε μαζί μας στο τηλέφωνο 28210-40400.